Článok a podcast uverejnený dňa 4.6.2025 na portáli mediPRÁVNIK (www.medipravnik.sk)
– rozhovor vedie pán Mgr. Maroš Černý.
Byť lekárom dnes znamená oveľa viac: O vytrvalosti, organizácii a potrebnej podpore sme
sa rozprávali s MUDr. Pavlom Žuffom
Práca v zdravotníctve je dynamická a náročná, najmä v primárnej starostlivosti, kde sa lekári
musia denne vyrovnávať nielen s pacientmi, ale aj so stále sa meniacou legislatívou a
administratívou. Všeobecný lekár pre deti a dorast, MUDr. Pavol Žuffa, nám v rozhovore
prezrádza, ako vyzerá jeho bežný deň, aké výzvy ho sprevádzajú a prečo je kľúčová vytrvalosť
a systematický prístup. Zároveň zdôrazňuje význam podpory v právnych a manažérskych
otázkach, ktorá lekárom umožňuje sústrediť sa na to najdôležitejšie – zdravie pacientov.
Pán doktor, ako vyzerá Váš typický pracovný deň – ak je vôbec možné hovoriť v
zdravotníctve o typickom dni?
Náš pracovný deň sa zvyčajne začína ošetrením objednaných pacientov alebo vykonávaním
preventívnych prehliadok. Títo pacienti sú objednaní na presný čas, najčastejšie medzi 7:00 a
8:30 ráno, hoci sa to každý deň trochu líši.
Od približne 8:30 do 11:30 alebo poludnia sa venujeme chorým pacientom. Keďže pôsobíme
na dedine, pacienti sa dobre poznajú a rešpektujú poradie, čo prináša svoje výhody.
Poobede, približne od 12:00 do 14:00 alebo 15:00 – podľa toho, aký je deň – prebiehajú
poradne. V tomto čase tiež vybavujeme telefonáty, e-maily, vyhodnocujeme výsledky
vyšetrení a dokončujeme administratívu.
Aké procesy sú pre Vás v praxi najdôležitejšie a kladiete na ne najväčší dôraz?
Myslím si, že kľúčová je systematickosť. Pediatria, rovnako ako celá primárna zdravotná
starostlivosť, je o poctivej, každodennej práci – takej tej mravenčej činnosti. Znamená to
zodpovedne si plniť krátkodobé úlohy, no zároveň systematicky pracovať na preventívnych
programoch – či už ide o poradne alebo preventívne prehliadky.
Každý deň tiež prináša nové prípady – od tých menej závažných, až po tie vážnejšie a je dôležité
sa k nim postaviť odborne a zodpovedne.
Samozrejme, naša práca sa nekončí o 15:00. Často je potrebné ešte dokončiť administratívu,
komunikovať s pacientmi alebo riešiť rôzne situácie aj podvečer. Takže, asi tak by som to
zhrnul.
Ako sa vyrovnávate so stále sa meniacou legislatívou a povinnosťami, ktoré Vám z toho
vyplývajú?
Je čoraz náročnejšie sledovať všetky aspekty našej práce. Primárna sféra dnes už zďaleka nie
je len o medicíne. V praxi musíme mať aspoň základný prehľad aj v účtovníctve, práve či iných
oblastiach.
Myslím si, že dnes už nie je reálne snažiť sa rozumieť úplne všetkému. Skôr je rozumné nájsť
si správne cesty – vyhľadať odborníkov, ktorí vám vedia poradiť – a tým si ušetriť čas aj energiu,
ktorú môžeme venovať tomu podstatnému.
Vy poznáte produkty a služby v rámci projektu mediPRÁVNIK. Existuje nejaký konkrétny
nástroj alebo služba, ktorá Vám pomohla efektívnejšie riadiť svoju prax alebo znížiť stres, či
zjednodušiť každodenné úlohy?
Určite dominantnou oblasťou je práve web, ktorý máme zriadený a ktorý slúži na viaceré účely.
Jednou z jeho hlavných výhod je, že pacienti tam nájdu informované súhlasy – sú voľne
dostupné, každý si ich môže vopred preštudovať a pripraviť sa, ak má záujem.
Ďalšou funkciou je možnosť poskytnúť spätnú väzbu. Zverejňujeme tam aj informácie o
zastupovaní v čase našej neprítomnosti, či aktuálne oznamy.
Vnímam to ako veľkú pomôcku, pretože viaceré dôležité veci sa dajú jednoducho vybaviť na
jednom mieste.
Aký význam má pre vás podpora v administratíve právnych otázkach a manažmente, aby ste
sa mohli sústrediť na pacientov?
Myslím si, že času máme naozaj málo. Ak ho chceme využiť efektívnejšie – viac pre pacienta,
viac pre samotnú medicínu, musíme si v iných oblastiach nechať pomôcť. Či už ide o
účtovníctvo, právne záležitosti alebo administratívu. Dnes už netreba objavovať koleso –
existuje množstvo profesionálnych spoločností a organizácií, ktoré sa týmto veciam venujú na
vysokej úrovni. Samozrejme, všetko má svoju cenu, no čas je nenahraditeľný. Čas a zdravie sú
podľa mňa tou najväčšou hodnotou. A ak si vieme niektoré úlohy delegovať, ušetríme veľa
energie, a môžeme sa potom venovať tomu, na čom naozaj záleží.
Zdravotníctvo je veľmi dynamické. Čo by ste upravili alebo zmenili v súčasnom
zdravotníckom systéme?
Všeobecne, či už ide o výmeny na úrovni kliník alebo ministrov, každý nový tím, aj keď chce
zmeniť veci k lepšiemu, často za rok či rok a pol nestihne všetko dotiahnuť do konca. A potom
sa celý proces začne znova od začiatku.
Samozrejme, logicky sa vždy riešia tie najpálčivejšie problémy, no na ostatné oblasti potom
zostáva menej času.
Naozaj by bolo potrebné, aby bez ohľadu na to, kto je vo vedení, proces pokračoval stabilne a
bez častých zmien každých rok a pol. Myslím, že práve kontinuita by umožnila lepšie
zdokonaľovanie a viac času na dôležitú komunikáciu – napríklad s nami v primárnej sfére a s
ľuďmi, ktorí nás zastupujú.
Na záver mám otázku, ak by ste mohli dať jednu radu mladým lekárom, ktorí sa chystajú
otvoriť vlastnú prax, čo by to bolo?
Určite je to hlavne vytrvalosť. Znamená to nenechať sa odradiť jednotlivými prekážkami alebo
krokmi. Je pravda, že je toho veľa – administratívnych aj byrokratických záležitostí, ktoré môžu
človeka odradiť. Ale pokiaľ človek verí tomu, čo robí a chce to dotiahnuť, treba to brať krok za
krokom a postupne plniť všetky úlohy. Už sme sa bavili o tom, že pomoc je dostupná – niekde
sa dajú využiť služby, ktoré nám tieto záťaže zmiernia.
Nesmie sa stať, že komplikácie odradia ľudí od toho začať, lebo by to bola veľká škoda.
Naša komunita je malá, a nových kolegov a kolegyne pediatričky veľmi potrebujeme.
Celý článok nájdete na portáli mediPravnik